Τετάρτη 20 Ιουλίου 2011

"ΤΕΙΡΕΣΙΑΣ" ΚΑΙ ΣΤΗΝ ΕΝΕΡΓΕΙΑ

Πρόταση ενεργειακού "Τειρεσία"για κακοπληρωτές                                            
ΣE περίπου 15 εκατ. ευρώ ανέρχονται τα «φέσια» που έχουν βάλει μέχρι στιγμής στη ΔΕΗ κακοπληρωτές καταναλωτές που άλλαξαν πάροχο χωρίς να αποπληρώσουν τις οφειλές τους προς την επιχείρηση. Το πρόβλημα που, όσο αυξάνεται η διείσδυση των ιδιωτών προμηθευτών ρεύματος στην αγορά, διευρύνεται για τη ΔΕΗ, ετέθη με επιστολή του προέδρου τηςΑρθούρου Ζερβού προς τη Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας, με το αίτημα να διαμορφωθεί το κατάλληλο πλαίσιο ώστε οι καταναλωτές να υποχρεώνονται στην εξόφληση των λογαριασμών τους. Υπολογίζεται ότι τα «φέσια» προέρχονται μέχρι στιγμής από περίπου 20.000 οικιακούς καταναλωτές αλλά και επιχειρήσεις. Μάλιστα υπολογίζεται ότι περίπου 6.000 καταναλωτές οφείλουν στη ΔΕΗ ποσά άνω των 50.000 ευρώ.
Για την αντιμετώπιση του φαινομένου, το οποίο σταδιακά προβλέπεται να επεκταθεί και σε βάρος των ιδιωτών προμηθευτών ρεύματος, η Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας έθεσε σε δημόσια διαβούλευση σειρά προτάσεων, μεταξύ των οποίων και τη δημιουργία ενεργειακού «Τειρεσία», δηλαδή ενός αρχείου στο οποίο θα καταγράφεται το ιστορικό των ανεξόφλητων υποχρεώσεων των καταναλωτών, ώστε να προληφθεί το φαινόμενο της μετακίνησης αφερέγγυων καταναλωτών από έναν προμηθευτή σε άλλον. Ωστόσο η διαδικασία που απαιτείται για τη δημιουργία αυτού του συστήματος και οι προϋποθέσεις που τίθενται για την έγκρισή του από την Αρχή Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα είναι σχετικά χρονοβόρες, χωρίς να είναι βέβαιο ότι η Αρχή θα δώσει την τελική έγκριση. Για τον λόγο αυτό η ΡΑΕ προτείνει μεταξύ άλλων και τα εξής:
• Αγορά ρεύματος με προπληρωμένες κάρτες (κατά το σύστημα που ισχύει στην κινητή τηλεφωνία με τα καρτοκινητά) με την εγκατάσταση μετρητών προπληρωμής. Η λύση αυτή ευνοεί τη γρήγορη αλλαγή προμηθευτή, ενώ στα μειονεκτήματά της περιλαμβάνεται ότι δεν έχει διερευνηθεί το κόστος των μετρητών αυτών, όπως επίσης ότι στις χώρες όπου εφαρμόζονται τέτοια συστήματα οι εταιρίες χρεώνουν υψηλότερα τιμολόγια στους πελάτες με μετρητές προπληρωμής.
• Εκπτώσεις για τους καταναλωτές που εξοφλούν τους λογαριασμούς τους με πάγια εντολή αν και, όπως επισημαίνεται, η εντολή αυτή μπορεί ανά πάσα στιγμή να ανακληθεί.
• Αύξηση των εγγυήσεων κατά 50%. Με το σημερινό καθεστώς οι προμηθευτές έχουν δικαίωμα να ζητούν εγγύηση που καλύπτει την κατανάλωση ύψους έως τριών μηνών. Προτείνεται να αυξηθούν οι εγγυήσεις σε έξι μήνες για όσους πελάτες έχουν ιστορικό ληξιπρόθεσμων οφειλών και να μειώνονται σε τέσσερις αν επιδείξουν συνέπεια.
• Δικαίωμα άρνησης προμήθειας ηλεκτρικής ενέργειας σε πελάτες που έχουν ληξιπρόθεσμες οφειλές σε άλλον προμηθευτή. Να υποχρεωθούν οι καταναλωτές, όταν αλλάζουν προμηθευτή, να προσκομίζουν τον τελευταίο εκκαθαριστικό λογαριασμό.
• Παροχή συμβουλών για μείωση της κατανάλωσης ρεύματος.
• Δυνατότητα πληρωμής λογαριασμών σε δόσεις.
Πρέπει να σημειωθεί ότι η ΡΑΕ προειδοποιεί πως το ζήτημα των ληξιπρόθεσμων οφειλών απειλεί και την οικονομική βιωσιμότητα των προμηθευτών ηλεκτρικής ενέργειας και μπορεί να έχει επιπτώσεις ακόμη και στα τιμολόγια, στον βαθμό που οι συνεπείς καταναλωτές θα κληθούν να καλύψουν το κόστος των επισφαλειών. Πρέπει να σημειωθεί, τέλος, ότι σύμφωνα με τον υφιστάμενο Κώδικα Προμήθειας, τριάντα ημέρες μετά τη λήξη της προθεσμίας πληρωμής του λογαριασμού ο προμηθευτής κοινοποιεί σχετική ειδοποίηση στον πελάτη και 14 ημέρες μετά μπορεί να καταγγείλει τη σύμβαση και να διακόψει την παροχή. Η δημόσια διαβούλευση επί των προτάσεων της ΡΑΕ λήγει στις 2 Σεπτεμβρίου.
Της Π. Μητρούλια  Πηγή: Express.gr  20/07/11



Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου